A Data Literacy in Context projektről
A Data Literacy in Context (DaLiCo) Erasmus+ projekt célja, hogy a résztvevő intézmények hallgatóinak segítséget tudjon nyújtani az adatkezeléssel kapcsolatos kompetenciák fejlesztésében, így könnyebben tudnak új ismereteket szerezni és elhelyezkedni a mai adatvezérelt világban. A projektet a Hamburg University of Applied Sciences (HAW Hamburg) koordinálja. A partnerek között találhatjuk a Hogeschool Utrecht University of Applied Sciences intézményét, az Universitat Politècnica de Valènciat és a Debreceni Egyetemet.
Az idei volt a harmadik nyári egyetem
A projekt nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a hallgatók saját tapasztalatokat szerezhessenek az adatkezelés témakörében, ezért immáron harmadik alkalommal szerveztek Summer School eseményt a DaLiCo programban szereplő egyetemek diákjainak. Az idei nyári egyetem házigazdája a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár volt. Az esemény az előző évekhez hasonlóan virtuális formában került megrendezésre. A három summer school három különböző témát dolgozott fel, az első a nyílt kormányzati adatokra fókuszált, a második az egészségügyi területre összpontosított, az idei évben a nagy adatmennyiség feldolgozásán és a kutatási adatok open science elvek szerinti kezelésén volt a hangsúly.
A július 11-15 között tartó rendezvényen 37 hallgató vett részt, akik közül 26-an a Debreceni Egyetem különböző doktori iskoláiban tanulnak. A résztvevők megismerhették azokat a kompetenciákat és eszközöket, amelyekre szükségük lehet a megváltozott kutatási elvárások teljesítéséhez, így betekintést nyertek az adatrepozitóriumok világába, valamint kutatási adatkezelési tervet is készíthettek. Elsajátítottak különböző adatvizualizációs technikákat és az adatok megosztását elősegítő licenszek használatát, naprakész információkat kaptak az európai nyílt tudományos ökoszisztémák helyzetéről és a szellemi tulajdonuk védelméről. A szervezők fontosnak tartották, hogy a hallgatók megismerjenek olyan kutatókat, akik a saját kutatásaikban már alkalmazzák ezeket a kompetenciákat, ezért meghívták Dr. Bán Miklóst és Prof. Dr. Bay Pétert, hogy bemutassák az általuk kialakított Open Science jó gyakorlataikat és munkafolyamataikat.
A kurzus óriási sikert aratott
Összességében a résztvevők helyszíni visszajelzései nagyon pozitívak voltak. Többekben felmerült az igény a kutatási adatkezeléssel kapcsolatos oktatási anyagok beépítésére a PhD-hallgatók egyetemi képzésébe. Az esemény zárása során a résztvevők közül többen hálájukat fejezték ki a kezdeményezésért, és bíznak benne, hogy a DaLiCo projekt további nyári egyetemeket szervez, lehetőség szerint személyes formában. Nagy sikere volt a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár oktatási tevékenységében gyakran alkalmazott facilitációs módszertannak és tréningjellegű szórakoztató játékoknak, amelyek az egész napos figyelmet igénylő előadások után felpezsdítették a hangulatot. Külön kiemelték, hogy a nyári egyetemi kurzus délutáni csoportmunkáinak köszönhetően érzékelhető kompetenciafejlesztésnek lehettünk tanúi és a résztvevők biztosították szervezőket, hogy a kurzuson elsajátított ismeretanyagot maximálisan be tudják építeni a tudományos munkájukba.
Vélemény, hozzászólás?